Hirdetés

Őrök, akik kinccsé változtak

Google Plus

Gyezsurnaja. Lefordíthatatlan szó, ami nélkül a Szovjetunió, de a posztszovjet Oroszország is elképzelhetetlen. A gyezsurnaja – így, nőnemben, mert a dolgokra vigyázás, múzeumi teremőrködés a szállodai, kollégiumi folyosókon emberekre figyelés úgy látszik, női szakma – kihalófélben lévő létforma. Nem mintha a megfigyelés tűnne el, csak hát arra ott vannak a világon mindenütt diszkréten és kevésbé diszkréten felszerelt kamerák, hogy aztán a kis szobában összegyűjtött monitorokat valaki – jellemzően férfi, tehát a gyezsurnij – figyelje.

A gyezsurnajákra mindig valami szükségtelen rosszként tekintettem, akik a kollégiumban arra vannak, hogy beszóljanak, ha bulizol, a múzeumokban meg, hogy fontoskodjanak, ha túl közel hajolsz a vitrinhez, vagy hogy erkölcsösségből kioktassanak, mert csókolózol a szerelmeddel egy képtárban, ahol egyébként húsz pár barokk csöcs csüng alá falakon.

A New York-i Andy Freeberg – aki a Village Voice, a Rolling Stone, a Time és a Fortune számára Michael Jacksont, Bill Gatest, Neil Youngot is fotózta – 2010-ben bemutatott Őrök (Guardians) sorozatában megmutatta, hogy a gyezsurnaja mégsem véres hússal etetett emberszerű lény. Ha akarjuk, ők a műalkotások részei. Akik kiegészítik vagy – hogy valami garbószagú műelemző kifejezést használjunk – ellenpontozzák a művet. Akár viccet is csinálhatnak a műből, mármint Andy képein, akaratlanul. Vagy úgy is nézhetjük, mint egy önkéntes száműzetést a változás elől egy mozdulatlan világba. Vagy mint menekülést a magány elől. Akáhogy is, aki Freeberg képeit látja, ezentúl máshogy fog sétálni a múzeumok kincsei között, már ott, ahol vannak még gyezsurnaják.

A szentpétervári Orosz Múzeum a Sztroganov-kastélyban. Ez volt az ország első állami képzőművészeti múzeuma. Andy Freeberg 2010-ben készítette orosz múzeumi sorozatát a művekről és az őket őrző asszonyokról. (Fotó: Andy Freeberg)

Az idén 56 éves Freeberg bevallása szerint New York-iként hamar megtanulta, hogy kritikusan nézze a világot és a benne élő embereket. A Michigani Egyetemen végzett fotós Ermitázsban készített képén Matisse csendélete a kék terítővel a teremőr nénit is beborítja. (Fotó: Andy Freeberg)

Gyezsurnaja Michelangelo Mózese és Haldokló rabszolgája között a moszkvai Puskin Múzeumban. „Ha leülök a művek elé, a gyerekkorom jut eszembe" – mesélte az egyik teremőr asszony a pályafutása alatt Michael Jacksont, Bill Gatest, Neil Youngot is fotózó Freebergnek. (Fotó: Andy Freeberg)

Francisco Infante-Arana: Jel a bokorban – amit nem veszünk észre, már ha Freebert gyezsurnajáját is hozzávesszük a spanyol apától született kortárs orosz művész kompozíciójához a moszkvai Tretyjakov Galériában. (Fotó: Andy Freeberg)

Múmiamaszkok a 2. századból – és a 21. századból. Puskin Múzeum. „Három órát utazom naponta ide, jobb, mint otthon ülni és a betegségeimre gondolni, ahogyan a legtöbb idős nő teszi." (Fotó: Andy Freeberg)

Mihail Nyeszterov (1862–1942) Szergej Radonyezsszkije itt nem önmaga gyermekkori énjével találkozik, hanem Freeberg révén az őrködő asszonnyal. Orosz Múzeum, Szentpétervár. (Fotó: Andy Freeberg)

Petrov Vodkin (1878–1939) Vörös lováért oda volt a közönség már 1912-ben is. Malmőben a svéd király is kitüntette érte 1914-ben. Az I. világháború miatt aztán a kép ott is maradt. Hosszas tárgyalások után 1950-ben visszatért a kép a festő özvegyéhez, végül 1961-ben a Tretyjakov Galériába, ahol azóta örülnek neki. (Fotó: Andy Freeberg)

Ismeretlen szerzőtől Kamcsatka ismert földrajzi kutatója, Ivan Jevreinov és az ismert Andy Freebergtől az ismeretlen gyezsurnaja a Tretyjakov Galériában (Fotó: Andy Freeberg)

A képen látható egyik nőt Ilja Repin festette. (Fotó: Andy Freeberg)

Natalija Goncsarova (1881–1962) avantgárd papagája, pávája és Freeberg verebe a Tretyjakov Galériában (Fotó: Andy Freeberg)

A Paolo Veronese-féle (1528–1588) Pásztorok nemzedéke és az őrködők nem is olyan idős nemzedéke az Ermitázsban. A Village Voice, a Rolling Stone, a Time és a Fortune számára is dolgozó Freeberg nem csak ebben a sorozatban fordította gépét a művekről egy félfordulattal a művek környezetére. A fotóművész a művészeti ipar szarkasztikus megfigyelőjének is tartja magát, aki a képek helyett mellett szívesen mutatja meg a képkereskedőket, az alkotókat, így változtatva a művészeti alkotások kontextusán. (Fotó: Andy Freeberg)

A képen ókori római is látható. Freeberg Őrök (Guardians) című sorozata 2010-ben elnyerte a Photolucida Critical Mass díját. (Fotó: Andy Freeberg)

Alekszandr Geraszimov (1881–1963) monumentális, Sztálin és Vorosilov a Kremlben című képe festésekor talán nem is sejtette, mit sugall a kép az állam és az ember viszonyáról, ha egy apró asszony kerül a sarokba. (Fotó: Andy Freeberg)

Natan Altman (1889–1970) lefestette I. P. Degas színésznőt. Freeberg meg lefotózta őt a kép alatt húsz évvel később a Tretyjakov Galériában. (Fotó: Andy Freeberg)

1812 hőseinek terme az Ermitázsban. És a hálás utókoré. Freeberg képei több állandó kiállításon helyet kaptak, például a bostoni, a portlandi és a houstoni művészeti múzeumokban. (Fotó: Andy Freeberg)

Ikonikus gyezsurnaja az ikonfestészet ikonikus művésze, Andrej Rubljov (1360–1428) ikonjai előtt a Tretyjakov Galériában (Fotó: Andy Freeberg)

Pjotr Koncsalovszkij (1876–1946): Családi ebéd – és a magányos szegény rokon a Tretyjakov Galériában (Fotó: Andy Freeberg)

Az 1917-ben született Jurij Kugacs még megérte, hogy Andy Freeberg révén a Táncra várva című festménye egy asszonnyal gyarapodott. A háborús és hétköznapi zsánerképekkel, tájképekkel befutott Sztálin-díjas festő 2013-ban halt meg. (Fotó: Andy Freeberg)

Kazimir Malevics (1878–1935) nem csak négyzeteket festett – ez itt például egy önarckép –, és a gyezsurnaják nem csak ülni tudnak. (Fotó: Andy Freeberg)
 

Képek

Őrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtakŐrök, akik kinccsé változtak

Google Plus

Galéria

Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak
  • Őrök, akik kinccsé változtak

Hirdetés