Fokozódó érdeklődés

Interjú Gyulai Zsolttal

Rangos nemzetközi sorozatok, világsztárok a volán mögött, s persze a Formula 1-es mezőny évenkénti látogatása, amely minden évben felpezsdíti az életet a Hungaroringen. A mogyoródi versenypálya a 32. Magyar Nagydíj megrendezésére készül július utolsó hétvégéjén, s ehhez jön még, hogy most először nálunk rendezik a három közül az egyik szezon közbeni tesztet is. Gyulay Zsoltot, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatóját az előkészületekről, múltról, jelenről, jövőről kérdeztük.

Kezdjük egy mindenkit érdeklő kérdéssel: egyeztettek már a Formula 1 új jogtulajdonosával, a Liberty Mediával?
Igen. A barcelonai versenyhétvégén lezajlott az első, ismerkedő beszélgetés, amelyből alapvetően azt szűrtük le, hogy az új tulajdonos egyelőre még csak ismerkedik az F1 világával, ugyanakkor teljesen más stílust képvisel, mint az elődei. Sokkal lazább, dinamikusabb üzleti szemlélettel irányít, ami néhol már most is tetten érhető, 2018-ban azonban szerintem minden egyes futamon kézzelfogható lesz. Ami minket illet, 2026-ig van szerződésünk, vagyis hosszú távon gondolkodunk a közös munkában. Abban például biztosak lehetünk már az eddigi tapasztalatok alapján is, hogy a versenyek körítése teljesen megváltozik majd, s ebben szorosan együtt kell működnie a promóternek és a tulajdonosnak.

Mi a változás fő irányvonala?
Szerintem az, hogy az amerikaiak nézőbarátabbá akarják varázsolni ezt a sorozatot, ami a mi alapvető érdekünk is, hiszen minél jobban szeretik a szurkolók az F1-et, annál többen jönnek ki a mi futamunkra is.

A csapatok szeretnek nálunk vendégeskedni, ez kockázat nélkül kijelenthető.

A Hungaroring hangulata, illetve Budapest közelsége nagyon vonzó – mondhatjuk, hogy nálunk a tradíció keveredik a legmodernebb irányzattal, és ez jó elegyet alkot. Ehhez jön még, hogy nálunk a szervezés mindig olajozottan működik, a sportszakmai háttér kiváló, nem véletlenül lett tavaly a mi sportszakmai csapatunk a világ legjobbja.

Milyen évet zárt tavaly a Hungaroring?
Színeset, eseménydúsat. Persze, mi azt szeretjük, ha zajlanak körülöttünk az események, a versenyzők pedig – hála Istennek – szeretik, amikor a Hungaroringen történik mindez. Lewis Hamilton az ötödik győzelmét aratta nálunk, és ezzel immár egyedüli csúcstartó, közölte is, hogy a mi pályánk az egyik kedvence a versenynaptárban. Vettel pedig egyenesen úgy fogalmazott: a magyar hétvége olyan neki, mint egy vakáció Disneylandben. Amikor ezt mondta, még nem is tudta, hogy többek között az ő kérésére visszatértünk a hagyományos, porcelán trófeákhoz – a Herendi gyönyörű serlegeket készített a dobogósoknak. Jó érzés hallani ezeket a véleményeket, mert többek között ennek a pozitív megítélésnek is köszönhető, hogy tavaly is százhetvenhatezer néző látogatott ki a pályánkra a négy nap alatt. Köztük Erzsébet-táborban nyaraló gyerekek is, hiszen a fiatalok legalább annyira fontosak számunkra, mint a felnőttek – ezt támasztja alá MiniRing programunk is, amely egyre sikeresebb.

A szurkolók számára is készültek extra meglepetéssel. Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a vörös szőnyeg?
Valóban, a már megszokott csütörtöki boxutca-látogatáson túl az idén vörös szőnyeget terítettünk le a Hungaroring főkapuja elé, amelyen végigvonult az F1 krémje: s nem csupán a versenyzőkkel, akik közül Hamilton motorral jött és gumit füstöltetett, hanem például a legendás Niki Laudával is lehetett szelfizni, tőle is lehetett aláírást kérni. A nézők imádták ezt az új programot, és a versenyzők többsége is élvezte, hogy ilyen különleges módon, szervezett körülmények között találkozhatott a rajongókkal. Így a fiatal, talán még nem annyira sikeres pilótákra is nagyobb figyelem irányult. Azt hallottam, hogy az idén más módon közelítünk majd a nézőkhöz, színesebbek lesznek a kísérőprogramok és a pilóták ezúttal nem a vörös szőnyegen, hanem a koncertek színpadán jutnak majd szerephez, ott lehet velük találkozni.

A versenyzők meglepetése tavaly az volt, hogy új aszfaltborítást kapott a Hungaroring. Tetszett nekik?
Remélem. A kopóréteg cseréje fontos és szükséges első lépése volt a felújítási munkálatoknak, amelyeket már évek óta ígértünk, és most meg is valósítottunk. Büszkék vagyunk rá, hogy az elmúlt hét évből hatszor nyereséges volt a vállalat, ennek köszönhetően tudtuk önerőből megoldani az aszfalt kopórétegének cseréjét. Nyolcvanhat óta nem volt egységes, új aszfalt a Hungaroringen, most van, és nemcsak ez tölt el jó érzéssel, hanem az is, hogy Charlie Whiting a Formula 1 nemzetközi versenyigazgatója, azt nyilatkozta a pályabejárás után, hogy első osztályú munkát végeztünk a Hungaroringen. Persze, ez igazából csak a mi életünkben nagy dolog, a Formula 1-es pilóták hozzászoktak a folyamatos fejlődéshez.

Talán pont ennek a fejlődésnek az eredménye, hogy az idén nálunk lesz az évközi kétnapos teszt Silverstone helyett. Mit szólt, amikor megtudta?
Nagyon büszke voltam. A Hungaroring életében nagyon nagy eredmény ez, a versenyhétvégét követő kedden és szerdán tartandó tesztre a vasárnapi jegyekkel be lehet jönni, így a Magyar Nagydíj meghosszabbodik, gyakorlatilag egyhetes rendezvényre készülünk.

Jól gondolom, hogy a versenypálya bevételeit a Magyar Nagydíj határozza meg?
Igen. Gyakorlatilag a bevételünk több mint nyolcvan százaléka az F1-es jegyeladásból származik, ebből tudjuk fenntartani az ingatlant, megrendezni a versenyeket, noha évente 220 napon át hasznosítjuk a pályát, a száguldó cirkusz a legeladhatóbb termékünk – ha lehet így fogalmazni egy világbajnoki sorozat esetében.

A teszt milyen plusz feladatokat ró önökre?
Plusz feladatot nemigen, hiszen a tesztet ugyanolyan szinten kell megrendeznünk, mint a versenyt, inkább csak plusz elfoglaltságot jelent azoknak, akik már egyébként is dolgoznak a nagydíj hétvégéjén, és nyilván rengeteg plusz költséggel jár majd, hiszen meghosszabbodik a készültségi időszak.

Ha egy kicsit elvonatkoztatunk a Formula 1-től, hogy sikerült a tavalyi évük?
Annak ellenére, hogy rendezvényeinket többször is rossz idő sújtotta, gondolok itt például a túraautó-világbajnokság hazai futamára, amelyen szinte egész hétvégén esett az eső, a nézők hűségesek maradtak hozzánk és persze Michelisz Norberthez meg a Zengő Motorsporthoz. Ezért is tartom nagyon fontosnak, hogy olyan sorozatokat hozzunk a Hungaroringre, amelyeknek van magyar résztvevője, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy azt nagyon szeretik a nézők.

Lehet még bővíteni a versenynaptárt? Belefér még a programjukba?
Persze! Bár abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy már majdnem minden rangos sorozat mezőnye vendégeskedik nálunk, de elfér még egy-két olyan bajnokság, amelynek van magyar résztvevője. Ilyen például a TCR-sorozat, amelyben Michelisz Norbert saját csapatot indított, s Tassi Attila révén egy újabb csillag tűnt fel az autósport egén. De ugyanebben a sorozatban versenyeznek a Zengő Motorsport versenyzői is, és természetesen rájuk is fokozottan figyelünk. Ezért is örülünk, hogy a DTM-sorozat betétfutamaként ők is hozzánk érkeznek.

Az idei szezon mennyiben más, mint a korábbiak?
Minden szezon más, mint az előzőek – ez az a munka, amelyet nem lehet rutinból végezni, mert akkor nagy pofonba szaladhat bele az ember. Küzdelmesnek indult az év, de azután megrendeztük a belvárosi, utcai parádét, a Nagy Futamot, amely ha lehet, még nagyobb siker volt, mint az előzőek, és a Liberty Media részéről is nagy visszhangja volt. Az F1 jogtulajdonosának is nagyon tetszett, hogy mi így is népszerűsítjük a sorozatot és egyáltalán az autósportot.

Ennek a jegyeladásra is vannak pozitív hatásai?
Hogy ennek, vagy másnak-e, azt nehéz lenne megmondani, mindenesetre tény, hogy az adott időszakhoz képest nagyon jól állunk a jegyeladással, így bízunk benne, hogy megdől a nézőrekord a Magyar Nagydíjon.

Felpezsdítette az életet, hogy van egy kis harc a világbajnokság élmezőnyében?
Már akkor jobban voltak a számok, amikor még el sem kezdődött a világbajnokság, ebből arra következtetek, hogy a motorral kapcsolatos újítások eleve feltüzelték a nézőket. De persze nyilván az is sokat hozzátesz az érdeklődéshez, hogy a Mercedes nem egyeduralkodója a világbajnokságnak, s hogy éppen a Ferrari-versenyzők voltak azok, akik be tudtak szállni a ringbe.

A Hungaroring az ország legnagyobb sportingatlana, 130 hektáron terül el. Mennyire nehéz karbantartani egy ekkora létesítményt?
Ahogy az állaga romlik, egyre költségesebb – ez jelenti a karbantartás nehézségét, s ezért is van rá szükség, hogy mihamarabb megkezdjük a felújítási munkákat. Tavaly például volt nyolc vagy tíz csőtörésünk annak eredményeként, hogy az alépítmények nyolcvanhatban készültek el, s azóta nyilván elhasználódtak.

Elnök-vezérigazgatóként mi a legnehezebb része a Hungaroring irányításának?
Talán meglepi majd a válaszom, de a láthatatlan munkák a legnehezebbek: a téli, tavaszi előkészítés, ami annak jegyében zajlik, hogy a pálya készen álljon a szezonra, no és persze a tárgyalások, amelyek arról szólnak, hogy meglegyen mindennek az anyagi fedezete. Összetett a munkánk, hiszen nem vagyunk sokan a cégnél, mindössze 22 állandó munkatárssal dolgozunk, de rengeteg embert mozgatunk a rendezvények alkalmával. A tavasz és a nyár nagyon sűrű időszak számunkra, s ez mindenkinek a megoldó-képességét, rátermettségét, szívósságát és szervező-készségét próbára teszi, de éppen ebben rejlik a munkánk szépsége.

Megosztom