76. Velencei Filmfesztivál

A világ legrégebbi fesztiválja, az Oscarok előszobájának is nevezett Mostra di Venezia a korábbi évekhez képest több nemzetközi mozisztárt, amerikai részvételt vonultatott fel. Még el sem kezdődött a fesztivál, puskaporos hangulat, műbalhék tarkították a Lidót. Az első számú célpont Roman Polanski legújabb filmjének meghívása volt a versenyprogramba. A francia író és filmkritikus, Pascal Bruckner  újfeminista maccartyzmusnak nevezte az európai filmművészet legnagyobb élő mestere elleni boszorkányüldözést. Lucrecia Martel argentin filmrendező, a zsűri elnöke a nemzetközi sajtótájékoztatón adott hangot annak, hogy nem vesz részt a Polanski által szervezett gálavacsorán. Ezzel sikerült elérnie, hogy a rendező visszavonta a személyes jelenlétét a fesztiválról. Martel a női rendezőket is hiányolta a versenyprogramban, ahová akik közül idén csak kettő filmjét hívták meg, Shannon Murphy Babyteeth és a szaúd-arábiai Haifa al-Manszúr The Perfect Candidate című moziját. Alberto Barbera fesztiváligazgató Polanskit illetően azzal érvelt, hogy különbséget kell tenni a művész és a férfi között, ráadásul az áldozat már régóta a negyven évvel ezelőtti ügy lezárásáért száll síkra. A kvótát pedig egyenesen sértőnek nevezte Barbera, hiszen ez azt jelentené, hogy nem a minőség az egyetlen kritérium, ami számít a filmek kiválasztásánál.

A dívák tündöklését, vörös szőnyeges vonulását szerencsére nem zavarták meg a mesterségesen szított polémiák a nők arányáról. Velence meglepetéseként robbant be Diana hercegnő unokahúga, a 28 esztendős Kitty Spencer, aki a Bulgari hivatalos nagyköveteként vett részt a megnyitón. Szex és csillogás karöltve jár Scarlett Johansson esetében, aki leginkább tűzvörös, felsliccelt Hedi Slimane által tervezett ruhájában keltett feltűnést. Scarlett Adam Driver oldalán játssza a főszerepet a Marriage Story című filmben, amely egy házasság zátonyra futásának a történetét mutatja be. Az egyik legelegánsabban öltözött sztár Liv Tyler volt, lehengerlő fekete Givenchy nagyestélyit öltött magára. A színésznő nem véletlenül a múzsája a Givenchy divatháznak. Palvin Barbara az Armani Beauty arcaként pózolt a kamerák előtt különféle klasszikus vonalú szettjeiben. Kristen Stewart a tragikusan fiatal elhunyt francia filmszár, Jean Seberg megformálásához kölcsönözte a tehetségét. Juliette Binoche-ra és Catherine Deneuve-re a japán nagymester, Koreeda Hirokazu Az igazság című filmje gálavetítésén esett reflektorfény. Egy gyűlölködő anya-lánya kapcsolatot keltenek életre, amelyben Deneuve lényegében magát hozza, egy öregedő dívát fanyar humorral.

Elismert alkotók jegyezték az Arany Oroszlánért versenyző 21 film többségét Polanskitól Soderberghig, Olivier Assayastól Mario Martone-ig. Meryl Streep és Antonio Banderas hozták el a Lidóra a nevetést Steven Soderbergh gazdasági vesztegetésekről szóló komédiájával, a The Laundromattal. Osztatlan siker, állótaps és rajongás övezte Velence idei két Arany Oroszlán életmű díjasát, Pedro Almodóvart és Julie Andrews-t. Almodóvar nemrég a Cannes-ban bemutatott Fájdalom és dicsőséggel tette fel a koronát eddigi életművére: egy mély és őszinte vallomásos önéletrajzi utazással az öregség, az alkotói válság, a múlt gyötrő és szép emlékei körül.

A Metoo és a Times Up mozgalmakra adott válasznak értelmezhető a francia igazságszolgáltatás legnagyobb tévedései között számon tartott Dreyfus-ügy feldolgozása Roman Polanski részéről  J’ accuse című filmjében.A Jean Dujardin- Louis Garrel- Emmanuelle Seigner színészhármas képviselte a rendező Velencében. Seigner férje szószólójaként beszélt arról, hogy Polanski egész életét végigkísérik az üldöztetések: lengyel zsidó származásúként a gdanski gettótól hét hónapos terhes felesége, Sharon Tate brutális meggyilkolásán át egészen mostanáig. A saját helyzetét akarta összehasonlítani Alfred Dreyfuséval, a francia hadsereg zsidó tüzérségi tisztje sorsával, akit 1984-ben elítéltek hazaárulásért. A klasszikus történelmi drámát, amely krimiként is működik, lelkes tapssal fogadta a Mostra közönsége.

A férfisztárok közül Brad Pitt és Joaquin Phoenix jelenléte forrósította fel idén a fesztivált. Előbbi James Gray sci-fi-jében alakít nagyot, utóbbinak már sokan borítékolták az Oscart az év egyik legjobb filmjének tartott Joker címszereplőjeként. James Gray 25 éve elvitte a fődíjat Velencéből, most Ad Astra- Út a csillagokba című misztikus filmjével volt jelen. Brad Pitt egy űrhajóst alakít benne, aki a Naprendszer peremére utazik, hogy megtalálja szintén űrhajós apját (Tommy Lee Jones), aki több mint egy évtizede eltűnt egy Neptunusz kutató misszióban. Pitt leginkább a forgatás lelki hátteréről, a saját fájdalmai és küzdelmei átadásáról mesélt Velencében ehhez az önismereti utazáshoz. „Ez a film jelentette a legnagyobb kihívást, amelyen valaha is dolgoztam”- nyilatkozta a színész, aki egyben a film producere is. „Úgy gondolom, azt a kérdést tettük fel, hogy jobb-e számunkra az, ha nyíltabbak vagyunk, jobb kapcsolatot építünk szeretteinkkel, szüleinkkel, gyermekeinkkel és önmagunkkal.”

Tűzként terjedt a híre a Lidón Todd Philips szerzői filmjének, a Jokernek, ami a DC képregényéből készült. Joaquin Phoenix dühös, lángoló alakítást nyújt a perifériára került, magányos Arthur Fleckként, akinek nagy álma, hogy népszerű stand up komikus legyen, és egyszer felléphessen példaképe műsorában. Nem véletlen, hogy éppen Robert De Niro játssza a példaképet, ugyanis a film főhajtás Scorsese két klasszikusa, a Taxisofőr és A komédia királya előtt. Phoenix kaméleonszerű átváltozásán túl egy merész alkotásról van szó, ami tükröt tart a mai Amerikának. Azt mutatja meg, hogy még egy olyan őrült is hőssé válhat, mint Joker.

Zárófilmnek tartogatta a fesztivál a szívműtétje után visszatérő Mick Jagger szereplésével készült The Burnt Orange Heresy című, műfaját tekintve erotikus neo-noir thrillerként beharangozott alkotást. Rendezője az olasz Giuseppe Capotondi, akinek ez az első angol nyelvű filmje. A Como-tó partján játszódó történetben Jagger egy gazdag műkereskedőt alakít, aki különös megbízást ad a villájában vendégeskedő fiatal párnak.

A rövidfilmes mezőnyben szerepelt egy magyar produkcióban készült alkotás, a Peter Strickland rendezte GUO4. A három perces kísérleti film két úszó ökölpárbajba torkolló nézeteltérését mutatja be egy leharcolt férfiöltözőben. Emellett a felújított alkotásokat bemutató „Venice Classics” programjába meghívást kapott a magyar újhullám nyitófilmje, Gaál István Sodrásban című alkotása.

Szentgyörgyi Rita

Megosztom